Vi har sammanställt en webb-guide för så att du prioriterar rätt! Enkelt förklarat är det en stabil teknisk plattform och ett innehåll som attraherar både människor och robotar. I klartext: du skall bygga din webbplats eller webbutik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste. Ser du Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på helt rätt spår.
Varför är optimering av hemsidan så viktigt?
Lyckas du med din optimering är framgången enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sina sökresultat när någon söker på ord eller fraser som är relevanta för din verksamhet, kommer du att generera trafik och nya kunder. Utan kostnad och över lång tid såvida du gör ett bra jobb.
Även om Google ändrar sina algoritmer och sitt sätt att indexera så är dessa förändringar inget som sker varje dag. Men med Googles köpta trafik är det tvärtom – det vill säga hos de annonser som ligger överst och de annonser som ligger nederst på Googles träfflistor är markerade med ”Annons”.
Eftersom Googles algoritmer ändras väldigt sällan är det viktigt att göra rätt från början. Gör man fel kan det ta upp till 17 månader att korrigera sitt misstag. Ja, 17 månader och det är för att vissa av algoritmerna körs bara var 17:e månad.
Köpta annonser slutar visas så fort du stänger av ditt annonsköp eller drar ned budgivningen. Medan de organiska träffarna som du inte betalat för har fördelen och ibland nackdelen att det inte finns någon av- eller på-knapp. De visas löpande så länge Google bedömer att din webbplats eller webbutik tillhör de mest relevanta.
Så hur kan du rivstarta din optimering?
Ja, först och främst anlita oss som partner 😉 men vi har även sammanställt en webb-guide med de 12 viktigaste tipsen 2019 för att lyckas få mer trafik till din webbplats.
Vi börjar med två viktigaste tekniska punkterna. Det är värt att investera i teknik under 2019 och framför allt kring säkerhet samt hastighet!
1. Mobilvänlig och snabba laddtider
Googles mantra är ”mobile first”! Snabb och mobilvänlig, det är det viktigaste att satsa på 2019. Om du är osäker på om din webbplats är mobilvänlig så kan du testa den med Googles verktyg Mobile-Friendly Test. Om din webbplats är snabb spelar allt större roll när Google rankar din sida och snabba sidor bra för dina användare. Testa din sida med Googles verktyg PageSpeed Insights.
2. Använd httpss-certifikat
Använder du ett httpss-certifikat blir det svårare för en extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbplats. Google varnar i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av httpss.
Sedan kommer vi till åtta punkter som handlar mer om innehåll. 2019 är året då du bör tänka mer holistiskt kring innehåll: ta löpande fram text, bild och video av högsta kvalitet.
3. Skriv bra copy
Innehåll med bra copy är A och O på din webbplats. Det skall vara copy som både människor och maskiner vill samt kan läsa. Hög attraktionskraft, ärligt, underhållande och säljande utan att var det till människor. Robotar vill ha tydliga sökord och fraser som är relevanta med din verksamhet.
Detta är året när längd på copy blir allt mer viktigt. Ta hjälp av professionella webb-copys som vet hur mycket som skall skrivas på varje sida. Du måste helt enkelt veta vad som krävs av innehållet. Använd även de verktyg som finns på marknaden: Yoast, All-in-One-SEO osv.
4. Skriv bra copy till säljande titlar för varje sida
Sidans titel är den absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med innehållet.
5. Skriv bra copy på metabeskrivning för varje sida
Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor. Metabeskrivningen är det som visas i sökningen och en bra copy kommer att öka antalet klick till just den sidan.
6. Tydliga H1 rubriker på alla sidor
Fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det påverkar såväl din ranking och tydligheten för dina besökare.
7. Optimerade bilder som du har rätt att använda
Optimerade bilder har blivit allt viktigare: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren. Robotar gör allt för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt finns chans att dyka upp i det som kallas ”bildsök”. Taggning av bilder gör även optimering enklare för sökmotorer.
OBS!: Använd aldrig bilder som du inte har rätt att använda. Det kan och kommer att straffa dig hårt. Eftersom robotar kan tolka bilder och känna igen dubbletter av bilder så är risken väldigt stor att åka fast för publicering av bilder som man inte har rättigheter för.
8. Länkar (in- och utlänkningar)
Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att få bra ranking och komma högt upp organiskt. Innehåll i textform och länkar är det som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan förstå fullt ut.
9. Arbeta löpande med nya, relevanta länkar
Se till att skapa nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll. Men undvik all form av köpta länkar. Det fungerar inte och Google genomskådar lätt detta. Det finns inga genvägar till en välfungerande hemsida hos sökmotorerna. Det är bara hårt och ärligt jobb som krävs för framgång.
10. Peka om gamla sidor, sidor med fel och gör 301 redirects
Här finns det massor av guld att gräva! Genom att löpande peka om sidor som resulterat i fel, så kallade 404-sidor, gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet. Åtgärda allt som länkar fel och gör det nu direkt!
11. Alltid uppdaterad
Oavsett om det gäller teknik eller innehåll är det viktigt att du löpande uppdaterar och är medveten hur de påverkar din webbplats. Att inte uppdatera innebär en stor säkerhetsrisk och att i slutändan bli hackad. Ofta är tekniska uppdateringar bara sätt att täppa till säkerhetshål. Rekommendation är att anlita någon som ser till att din hemsida alltid är uppdaterad.
12. Förbered för röstsök (voice)
Mobila sökningar och användningen av assistenter ökar gör att ”Voice Search” fortsätter att öka under 2019. Comscore spår att 50 % av alla sökningar kommer vara röststyrda 2020. Röstsökningar är ofta längre (dvs. fler ord och fraser) än tangentsökningar och är därför ännu mer ”long tail”
Vill du lyckas med röstsök: skriv innehåll som en konversation, som svarar på frågorna som dina besökare vill ha svar på.
Har du frågor eller undrar över något vad gäller optimering av din webbplats är du välkommen att kontakta oss!
© All rights reserved. New Digital i STKLM AB
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |